De CampagnewinkelGa naar
de shop

WNKL: buurten in de buurt

WNKL: buurten in de buurt

De wijk is ‘hot’. Bij de overheid, bij het bedrijfsleven en bij onszelf!

Met het opdrogen van de overheidsgelden voor wijkontwikkeling is er namelijk niet alleen meer aandacht voor bewoners als ‘doeners’, ook de wijkeconomie krijgt inmiddels voorzichtig aandacht. Meestal vanuit een wens om buurten op vernieuwende manieren toch te kunnen blijven ontwikkelen, én de gedachte dat iets wat ‘goed’ is, ook op eigen benen moet kunnen staan.

Iets waar we het helemaal mee eens zijn natuurlijk. Tenminste, zolang we niet in de valkuil stappen van het rekenen in puur economische wijkontwikkeling. En juist in de nieuwe wijkeconomie ook ‘rekenen’ in sociale en ecologische meerwaardes bijvoorbeeld!

Die economische meerwaarde van ‘glocalisering’ is door het bedrijfsleven overigens al even ontdekt, alleen al op marketingniveau; zo doen de Unilevers van deze wereld al jaren hun best producten een lokaal sausje te geven. Met als grappig recent voorbeeld ook Quote – jaja – die dit jaar kwam met een speciale editie van de Quote 500: de rijken in je eigen regio! Een succesnummer.

En ook wijzelf zijn fan van de buurt. Ons eerste blogje ging erover: koffie, buurten, plekken om elkaar te onmoeten, third places in de buurt, noem maar op! En het leuke is, Utrecht heeft onderzoek gedaan naar de wensen van ZZPers – absolute motortjes van innovatie en voorbeelden van wijkeconomie bij uitstek natuurlijk. En wat blijkt: professionals zoeken graag een eigen plek in de eigen wijk!

Kijk… en daar gaan we met WNKL graag iets aan doen!

 

 

Tags: , ,

Laat een reactie achter

Onze klanten

Humanistisch Verbond Roosevelt Academy SLO Stichting Doen Rijksoverheid Rijksoverheid COC Platform mensenrechten NJCM